LeoVegas planerar att expandera sin verksamhet till den amerikanska marknaden för betting på sport. Företaget menar dock samtidigt att det finns “många faktorer” att ta hänsyn till innan man gör detta drag.
LeoVegas sportbok fortsätter att växa
LeoVegas har på senare tid haft en stor tillväxt när det kommer till företagets sportbok, vilket har lett till ett betydligt större internt fokus på denna del av verksamheten. Under det andra kvartalet i år stod sportboken för 8% av de totala intäkterna, delvis tack vare det fotbolls-VM som under sommaren ägde rum. Framgången kan tillskrivas företagets rekordstora satsning på marknadsföring i samband med turneringen.
Gustav Hagman, VD på LeoVegas, säger så här i en intervju: “Vår expansionsstrategi är att expandera på reglerade marknader och marknader som snart kommer att regleras, nya produktkategorier och att genomföra strategiska och kompletterande förvärv.”
“När det gäller USA, har vi naturligtvis det på vår radar och följer utvecklingen. Det är en marknad med enorm potential men det finns många faktorer att ta hänsyn till. Vad gäller expansion är det ingen hemlighet att vi tycker Spanien är en intressant marknad.”
En speloperatör med fokus på mobilt spelande
LeoVegas, som utmålar sig själva som en speloperatör vars främsta fokus ligger på spel i mobile, har även ansökt om att få erhålla den nya svenska spellicensen. Detta för att kunna verka i landet efter omregleringen av marknaden. Redan nu kan du dock spela hos LeoVegas i väntan på omregleringen. Det kan även bli aktuellt för bolaget att ansöka om en spansk spellicens.
Om LeoVegas skulle välja att expandera till den amerikanska marknaden, skulle man gå i fotspåren tillhörande flera andra stora varumärken som redan är verksamma i de reglerade staterna West Virginia, Mississippi, Delaware, Nevada och New Jersey. Även Pennsylvania och Rhode Island planeras lansera reglerade marknader under de kommande månaderna.