William Hill har under veckan lagt ett bud på det på Stockholmsbörsen noterade spelbolaget Mr Green (MRG). Budet i fråga är värt hela 2,8 miljarder kronor (242 miljoner pund), och William Hills syfte med det tilltänkta uppköpet är att minska sin exponering på den brittiska marknaden efter Brexit för att istället vända blicken mot marknader inom EU.
MRG har flera olika varumärken sin portfölj, däribland Redbet och Mr Green. Bolaget innehar dessutom licens i såväl Danmark som Italien, Lettland och Malta utöver Storbritannien och Irland. Bolaget förväntas även erhålla licens i Sverige mot slutet av året, så denna affär skulle ge William Hills ordentligt stärkta positioner runt om i Europa samt öka den digitala delen av bolagets verksamhet.
Den brittiska marknaden har blivit allt tuffare för William Hill att verka på och 900 av företagets drygt 2 300 fysiska spelbutiker är nu hotade. Detta, tillsammans med det nära förestående Brexit, är några av anledningarna till budet på MRG.
William Hill förbereder sig inför Brexit
När Philip Bowcock, William Hills VD, får möjlighet att uttala sig om logiken bakom det planerade förvärvet, säger han så här: “Jag har nyligen talat om diversifiering. Vi vet att vi är väldigt beroende av den brittiska marknaden och det vi behöver fundera över är hur vi diversifierar för att säkerställa att vi får mer intäkter från andra marknader.”
“Detta ger det och tar våra internationella intäkter från cirka 14 procent till omkring 21 procent men lika viktigt är att Mr Green är en betydande tillväxtmotor.”
“Mr Green är ett ledande varumärke, det är det ledande casinovarumärket i Tyskland och nummer tre i Österrike – till exempel – och uppenbarligen har de betydande närvaro i Norden och Sverige i synnerhet.”
William Hill planerar att bibehålla sin bas i Gibraltar för onlinekunder baserade i Storbritannien men är på jakt efter en alternativ plats i EU att fortsätta bedriva sin internationell verksamhet från efter Brexit i mars. Kanske kan Malta, MRG:s högborg, vara det man söker?